Bizcar

  • Acasa
  • Stiri
  • Marci Auto
  • Mercedes
  • BMW
  • Audi
  • Electrice
  • Off Road
  • Formula 1
  • Hibride
acasa» Stiri»Cum influențează viteza de deplasare aderența mașinii la sol

Cum influențează viteza de deplasare aderența mașinii la sol

bizcar 18 mart. 2025 Stiri Comentariile sunt închise pentru Cum influențează viteza de deplasare aderența mașinii la sol 170 vizualizari

Aderența mașinii la sol reprezintă capacitatea acesteia de a menține contactul și tracțiunea cu suprafața pe care se deplasează. Aceasta este esențială pentru siguranța și performanța vehiculului, influențând manevrabilitatea, stabilitatea și capacitatea de frânare. Viteza de deplasare este unul dintre factorii cheie care afectează aderența, având un impact direct și semnificativ asupra comportamentului mașinii în diverse condiții de drum și vreme.

Cele patru anvelope care susțin autoturismul îi asigură legătura cu solul prin ceea ce se numesc pete de contact. Trebuie știut că suprafața totală a celor patru pete este, de regulă, aproximativ egală cu aceea a unei coli de hârtie de format A4. Practic, toate manevrele pe care le efectuați se bazează exclusiv pe acea arie repartizată mai mult sau mai puțin egal între cele patru anvelope ale vehiculului. Totodată trebuie să știți că acea suprafață nu rămâne constantă în tot timpul rulării, ci de cele mai multe ori se micșorează.

Atunci când vehiculul începe deplasarea, în cazul accelerărilor, frânărilor și virajelor, repartiția maselor pe punți și pe roți se schimbă. Astfel, la accelerare inerția va transfera o parte mai mare spre puntea spate în timp ce la frânare se va produce un fenomen invers, spre față. De asemenea, în timpul abordării curbelor, tot din cauza inerției roțile de pe exteriorul virajelor vor fi mai încărcate iar cele de pe interior mai puțin.

În timpul rulării în linie dreaptă, în funcție de viteza de deplasare, apar și influențe aerodinamice. Din cauza efectului de sol, mașinile încep să piardă din forța de apăsare. În consecință, pata de contact se micșorează și ea. Și în acest caz trebuie înțeles că nu se va pierde uniform acea aderență ci în mod diferențiat, în funcție de vehicul. Sunt foarte puține autoturisme care se pot lăuda că au un efect aerodinamic pozitiv (de apăsare). Acelea în general sunt vehicule de înaltă performanță proiectate din start pentru viteze foarte ridicate. 

Odată cu creșterea vitezelor de deplasare și micșorarea petelor de contact, este de la sine înțeles că și aderența scade simțitor iar aceasta este determinată în principal de doi factori: coeficientul de frecare și suprafața de contact. Pe de altă parte, inerția crește exponențial cu viteza, ceea ce deja implică riscuri noi. Astfel, la viteze de deplasare de peste 100 km/h, pata de contact ajunge să fie doar jumătate din cea inițială, adică atunci când mașina staționează. Cu toate acestea, vehiculului i se va cere să poată opri la fel de eficient ca și când ar avea pata de contact întreagă. Mai mult, în eventualitatea unei frânări bruște, este adevărat că puntea față va apăsa foarte puternic pe sol și își va duce la mărirea suprafeței de contact, dar puntea spate nu. Pe măsură ce vehiculul va încetini, pata va crește și capacitatea de decelerare (frânare), va fi amplificată.

Un alt aspect important este acvaplanarea, care apare când o mașină circulă pe o suprafață umedă la viteze mari. La viteze ridicate, anvelopele (fie ele anvelope de vară, de iarnă sau all season) nu reușesc să evacueze eficient apa de sub ele, rezultând în pierderea contactului cu drumul și, implicit, a aderenței. În aceste condiții, mașina poate deveni incontrolabilă, accentuând riscul de accidente.

În funcție de repartiția maselor vehiculului, puntea motoare, viteza de deplasare și unghiul de virare, mașinile pot ajunge în situația derapajelor. Acestea apar ca urmare a incapacității anvelopelor de a mai combate inerțiile și forțele centrifuge. Vehiculele cu punte motrice anterioară (tracțiune) au în general peste 60% din masă pe față și sub 40% pe spate. Rareori însă mașinile au o repartiție egală a maselor pe punți. Totodată trebuie înțeles că foarte multe autovehicule cu tracțiune integrală au tot puntea față cea mai încărcată. Cele mai rare situații sunt acelea în care partea din spate a vehiculului este mai încărcată și, prin urmare, sunt prevăzute cu punte motrice spate sau integrală.

De aceea, atunci când mergeți în concedii, este bine să știți cum să vă încărcați vehiculul. Supraîncărcarea părții din spate a acestuia este cel mai des întâlnită și cea mai nefericită situație. La viteze ridicate de deplasare, puntea față va avea un contact foarte scăzut cu solul. Astfel, se poate întâmpla ca la un viraj brusc anvelopele să nu mai poată face față și să vă treziți în situația unei subvirări (derapajul punții față) care este și cel mai greu de redresat, iar frânarea bruscă nu va fi o soluție viabilă. Prin urmare, rețineți că odată cu creșterea vitezei de deplasare, cauciucurile au o muncă de două ori mai grea. Pe de o parte nu mai au aceeași pată de contact iar pe de alta trebuie să combată o inerție mult mai ridicată.

2025-03-18

autori

Publicat de: bizcar
Articolul precendent

Ce inseamna ET la jante

Articolul urmator

Ce inseamna acvaplanare

Articole similare

Ce se întâmplă dacă conduci cu un nivel scăzut de lichid de servodirecție?

Ce se întâmplă dacă conduci cu un nivel scăzut de lichid de servodirecție?

bizcar 05 mai 2025
Cum alegi mașina potrivită pentru tine când folosești servicii de închirieri auto

Cum alegi mașina potrivită pentru tine când folosești servicii de închirieri auto

bizcar 28 apr. 2025
Ce firma de rent a car Cluj recomandă acest articol? RINO Rent a Car!

Ce firma de rent a car Cluj recomandă acest articol? RINO Rent a Car!

bizcar 10 apr. 2025

Caută

Citeste si

  • Ce se întâmplă dacă conduci cu un nivel scăzut de lichid de servodirecție?
  • Cand se schimba placutele de frana
  • Cand se schimba permisul de conducere
  • Cand se schimba anvelopele de vara
  • Omonime omografe omofone definitii si exemple explicative

Cele mai citite

  • 1

    Jocul „Am/N-am”. Intră și tu în nebunia acestui joc și răspunde cât mai sincer acestui set de întrebări incomode

  • 2

    Infografic – Importanța lămpilor UV în asigurarea sănătății

  • 3

    Ce înseamnă când visezi flori

  • 4

    Cum să economisești atunci când vrei să îți cumperi o mașină?

  • 5

    Testul Coronavirus de la Ok Medical este solutia pentru a te testa atunci cand vrei sa stii rapid rezultatele

  • 6

    Cum sa iti conservi bateria de la masina pentru cat mai mult timp?

Cele mai recente

  • Ce se întâmplă dacă conduci cu un nivel scăzut de lichid de servodirecție?

    Ce se întâmplă dacă conduci cu un nivel scăzut de lichid de servodirecție?

  • Cand se schimba placutele de frana

    Cand se schimba placutele de frana

  • Cand se schimba permisul de conducere

    Cand se schimba permisul de conducere

  • Cand se schimba anvelopele de vara

    Cand se schimba anvelopele de vara

  • Omonime omografe omofone definitii si exemple explicative

    Omonime omografe omofone definitii si exemple explicative

De interes

  • Ce inseamna tractiune integrala

    Ce inseamna tractiune integrala

  • Cel mai rapid pilot de Formula 1

    Cel mai rapid pilot de Formula 1

  • Recomandari off road pentru Dacia Duster

    Recomandari off road pentru Dacia Duster

  • Tu cum preferi să plătești pentru mașina visurilor tale? Iată 3 dintre cele mai frecvente metode de plată utilizate astăzi

    Tu cum preferi să plătești pentru mașina visurilor tale? Iată 3 dintre cele mai frecvente metode de plată utilizate astăzi

  • Isack Hadjar in F3

    Isack Hadjar in F3

Meniu

  • Politica de confidentialitate
  • Politica de cookies
  • Contact
  • Publicatii Partenere
  • EuroMedic

Categorii

  • Audi (57)
  • BMW (36)
  • Diverse (247)
  • Electrice (36)
  • Formula 1 (254)
  • Hibride (31)
  • Marci Auto (102)
  • Mercedes (66)
  • Off Road (97)
  • Stiri (88)
protectia consumatorilor

© Copyright @ 2024 bizcar - Toate drepturile rezervate
Sitemap
Continuând să navigați pe site, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor .
toateanimalele.ro