Turbocompresorul a fost conceput încă de la început pentru a crește puterea motorului și pentru a reduce emisiile.
Deși aceste piese auto sunt proiectate să dureze la fel de mult ca și mașina, este posibil ca turbinele să se deterioreze în timp. Iată cum să recunoști simptomele unei turbine defecte și află ce poți face în această situație.
Înainte de toate, puțină anatomie a turbinei
Motorul unei mașini combină două elemente pentru a putea obține putere: combustibilul și aerul. Una dintre cele mai simple modalități de a crește puterea motorului dar fără a adăuga cheltuieli suplimentare dumneavoastră este de a „pompa” mai mult aer. Ei bine, cam asta face o turbină. Folosind gazele de eșapament, cu ajutorul unei pompe de aer, împinge aer suplimentar în cilindrii motorului, furnizând astfel o putere considerabil mai mare.
Știai că un turbocompresor ajunge la viteze incredibil de mari, de până la 250.000 rpm? Înseamnă că funcționează la presiuni și temperaturi uriașe.
Ce înseamnă că turbina s-a defectat
Simptomele unei turbine deteriorate sau defect sunt:
- Simți că motorul și-a pierdut din putere
- Accelerația devine tot mai lentă și mai zgomotoasă
- Sesizezi o dificultate constantă în menținerea vitezelor mari
- Din țeava de eșapament iese fum albastru sau gri foarte închis
- Lumina de pe tabloul de bord al motorului se aprinde în repetate rânduri
Cele mai citite articole
Dacă ai observat și tu aceste semne, ar fi cazul să cauți un centru de reparații turbine care te poate ajuta. În caz contrar, motorul va fi avariat din ce în ce mai serios.
Care sunt cauzele deteriorării turbinei
- Uleiul de motor
Turbina are nevoie de ulei de motor pentru a funcționa corect. Atunci când se folosește o cantitate prea mică, o marcă de ulei de calitate incertă sau nu se schimbul nu se face pe cât de des ar trebui, se vor cumula depuneri de carbon și alte reziduuri ce contaminează motorul și provoacă daune turbinei.
De aceea, recomandarea mecanicilor auto este să folosești un ulei de calitate, complet sintetic și care să nu producă astfel de acumulări. Mai ieftin acum înseamnă mai scump pe viitor.
- Vechimea și kilometrajul mașinii
Deși turbinele sunt proiectate astfel încât să reziste pe toată durata de viață a vehiculului, este posibil ca acestea să se uzeze în timp. Acest lucru poate fi cauzat de calitatea mai slabă a turbinei montate inițial sau de cât de mult conduci mașina.
- Garnituri de etanșare fisurate sau uzate
Dacă garniturile dintre compresor și motor sunt deteriorate, vei observa scurgeri frecvente de ulei în sistemul de evacuare. În acest caz, turbina trebuie să lucreze mai mult pentru a crește presiunea aerului, iar asta înseamnă suprasolicitare.
Așadar, în cazul în care observi că mașina nu mai accelerează la fel de puternic, se chinuie să intre în viteză sau să mențină constant o viteză mai mare ori că reacționează mai lent la comenzi, ar putea fi un semn că turbina este defectă. Cel mai bine ar fi să-ți programezi mașina la verificare. O diagnosticare corectă efectuată de către un tehnician calificat îți va arăta dacă ai nevoie de o reparație sau de o înlocuire a acestei piese. Cu cât amâni asta mai mult, cu atât mai multe daune vei provoca și cu atât mai costisitoare va fi remedierea problemei.